Dag 3 en 4 Astana

23 juli 2018 - Astana, Kazachstan

Dag 3 - Zondag

Vanmorgen werden we rond 8.30 uur wakker vanwege het onweer. De kids sliepen door en kwamen er rond 9.30 uur uit. Heerlijk geslapen allemaal! De jetlag valt ons mee. De kinderen zijn wel allebei tussen 22.30 en 23.30 even klaar wakker geweest om daarna weer flink door te slapen.

Vandaag hebben we een kerkdienst bezoeken op de planning staan. Het regent pijpenstelen en het is 14 graden als we op zoek gaan naar een taxi. Voor ons appartement ligt een shoppingmall en daar vinden we een Uber taxi. Voor 1,75 euro brengt hij ons naar de kerk

Wat een beetje regenval met zo'n stad wel niet kan doen! Het water kan nergens heen, de wegen staan op verschillende plaatsen blank! Bizar zo'n hypermoderne stad en nauwelijks iets geregeld voor de afwatering.

De kerkdienst is in het Kazachs, maar er zijn verschillende mensen die Engels spreken. 1 meneer gaat achter ons zitten en vertaald zoveel mogelijk voor ons. Mooi en interessant om mee te maken deze dienst. We drinken na de dienst een bak koffie met de gemeente mee. Als we vragen hoe we hier een taxi kunnen regelen komt de opmerking via Uber. Oh ja dat waren we alweer vergeten. Binnen 4 minuten komt de eerste taxi aanrijden, maar doordat hij door diep water heeft moeten rijden doet deze het niet meer. Dan maar een volgende bestellen, deze is er na een paar minuten.

Als we thuis zijn relaxen we vooral en gaan we aan het einde van de middag nog even een rondje door de straat wandelen. Genoeg te zien.

's avonds genieten we vanuit ons appartement van deze 'lichtstad';  immense gebouwen worden 's nachts in alle soorten kleuren verlicht en veranderen constant van kleur. Het is hier één grote lichtshow 's nachts!

Dag 4 - Maandag

Vanmorgen werden we wakker met mailtjes van AirAstana in onze box. Onze geboekte vlucht is geannuleerd en verzet naar 15.30 uur. Oke dit is balen want het komt wel heel slecht uit, we moeten flink wat boodschappen doen en willen ook nog een middag zwemmen die dag. JD kijkt op de website van Astana en ziet dat er ook nog een vlucht eerder gaat, vertrek 9.00 uur. Hij belt naar AirAstana en ze gaan hun best doen. We hebben ze niet meer gesproken maar inmiddels wel de boardingpassen voor de vlucht van 9.00 uur binnen!

Het weer is nog niet veel beter, koud en regenbuien! Maar goed we maken er het beste van, in de woestijn woensdag zal het wel anders worden. We bestellen een Uber en laten ons eerst naar de Orthodoxe Russische kerk rijden. Schitterend gebouw met ontzettend mooie schilderingen, we lopen hier een kwartiertje rond en bestellen de volgende Uber. Deze brengt ons naar de Hasrat Sultan Moskee. Schitterend groot gebouw. Binnen mag ik uiteraard de jurk met hoofddoek aan en lopen we een rondje.

Als we uitgekeken zijn komt de volgende taxi via Uber die ons naar Kan Shatyr Shopping Mall brengt. Het bijzondere is dat deze in een hele grote hoge tent zit. Er rijden achtbanen doorheen en er is zelfs een tropisch zwembad op de 5e etage. We eten er wat en gaan dan richting de speelverdieping voor de kinderen. Jesse gaat in de botsauto's en Sarah rijd een rondje op een botsmotor.

Daarna relaxen we wat thuis en bestellen weer een Uber die ons naar een souvenirwinkel brengt. Jesse scoort een mooie portemonnee en Sarah een handgemaakte ketting. We doen nog een paar boodschappen en gaan dan thuis eten en ondertussen ook de boel inpakken. Morgen vliegen we naar Almaty, om 7.30 uur staat de taxi al klaar.

Conclusie Astana: Leuke nieuwe rustige stad met veel bizarre gebouwen. Enorm kindvriendelijk! We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Het is bizar om te zien dat zo'n grote stad is omgeven door een oneindige steppe, in de wijde omtrek van de stad is niets anders te zien dan Steppes die je achter de hoge gebouwen al ziet liggen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl