CHINA 2019

23 juli 2019

Voor foto's zie familiebaggerman.reislogger.nl

Maandag

De dag begon op tijd, om 6.00 uur op en de laatste dingen ingepakt. Rond 6.45 uur waren we op weg naar Schiphol. Het liep lekker door allemaal, boarden ging op tijd en gelukkig zonder vertraging de lucht in. We vliegen met Swiss Air, voor ons voor het eerst, maar zeker voor herhaling vatbaar! Meer dan genoeg (lekker) eten en drinken gekregen. Voor Jesse was ook alles perfect glutenvrij geregeld, en voor Sarah erg leuke kindermaaltijden.

De eerste vlucht naar Zürich is zo voorbij, bij de volgende vlucht kunnen we alvast aan de Chinezen wennen ;-) Er zijn wel wat Europeanen, maar het zijn er toch vrij weinig. We kijken wat filmpjes, doen wat spelletjes, en eten en drinken. Na een zit van 10 uur vinden we het heel fijn om het vliegtuig weer te verlaten! Op naar de immigratie, eerst vooraf je vingerafdrukken van al je vingers digitaal afnemen, formuliertje invullen, een foto laten nemen en door. Dan met de metro naar de andere terminal voor de bagage.

We pinnen nog op de luchthaven en gaan door naar de taxi. Die hadden we van tevoren niet geregeld omdat dit een nogal prijzige kwestie was. Er is een rij voor de taxi's maar de gang zit er goed in, na 2 minuten zijn we aan de beurt. Ze proberen ons er nog uit te halen om met een minibus te gaan omdat we nogal veel bagage hebben :-) Nou de gemiddelde Chinees heeft 2x zoveel bij zich en kan ook in de taxi.  Uiteraard past het prima! Inmiddels is het 7.15 uur plaatselijke tijd en komen we vol in de spits van Beijing terecht. Sarah valt gelukkig eindelijk is slaap voordat ze echt wagenziek kan worden. Het rijdt, maar we doen er toch nog 45 minuten over. NL tijd is het inmiddels 2.15 uur en komen we aan is ons appartement, we duiken gelijk ons bed in.

Dinsdag

We hebben de wekker gezet op 13.00 uur plaatselijke tijd om toch zo snel mogelijk in het ritme te komen. We rommelen wat aan en zien nu pas hoe mooi het appartement eigenlijk is. We zitten op de 26ste etage en kijken over een groot gedeelte van de stad heen.

We hebben vandaag weinig op de planning staan, we besluiten om lopend 'even' naar het Ritan Park te gaan. Het is zeker 40 graden en op de afstanden verkijk je je enorm hier, terug maar met de taxi. Het Ritan park is een park waar de ouderen sporten en daten. Overal zitten groepjes mensen te kaarten, bordspelletjes te doen of zijn aan het sporten. De kids doen heel fanatiek mee aan het sporten ;-)

Uiteraard is er hier ook een kinderpark bij, dus de eerste botsauto's zijn weer uitgeprobeerd. Het park zelf is prachtig aangelegd, en heerlijk rustig voor zo'n grote stad. Ook de eerste fotosessie van Sarah, ik en een Chinees meisje is een feit. Kan je je in Nederland toch niet voorstellen dat je naar een toerist loopt en vraagt of je een foto van ze mag nemen samen met je dochter ;-) Maar goed, we doen vrolijk mee!

We slaan nog wat boodschappen in en halen eten bij de Mac die tegenover ons appartement zit. Nu hadden we gevraagd om beddengoed voor de slaapbank zodat de kinderen niet op dezelfde kamer hoeven te slapen. Nou gaat dat maar eens aan een Chinees uitleggen... 's avonds kwamen de hulptroepen binnen, uiteindelijk met een vertaalapp op onze telefoon en het personeel komen we eruit dat we geen handdoeken willen maar lakens. Ze maken ook maar gelijk het hele appartement even (grondig) schoon!

Om 19.00 uur liggen de kids in bed en wij gaan het ook niet al te laat maken, morgen plein van de Hemelse vrede en de verboden stad op de planning!