Dag 1 en 2 Astana

21 juli 2018 - Astana, Kazachstan

Dag 1 - Vertrek

Vanmorgen werden we om 9.00 uur opgehaald en naar Schiphol gebracht. Daar was het druk, na ruim 1,5 uur waren we de koffers kwijt en door de Douane. Nog even wat gedronken en de kids gespeeld bij Nemo op Schiphol waar ze allerlei proefjes konden doen, erg leuk.

Kazachstan Astana 1 005

Toen in de rij voor het boarden. Dat verliep niet helemaal zoals hoorde. De gekozen plaatsen waren voor veel mensen aangepast, tussen ons in zou bijvoorbeeld ook een Oekraïner zitten i.p.v. aangesloten plaatsen, gelukkig wilde hij ruilen :-) al met al leverde het boarden ruim 1,5 uur vertraging op. Voor de overstap in Kiev hadden we 2.20 uur de tijd, dat ging krap worden. De kinderen vermaakten zich prima de eerste vlucht, spelletjes doen, stickers plakken, kleien enz.

Zodra we geland waren in Kiev zo snel mogelijk naar de gate voor onze aansluiting waar het boarden al begonnen was. Gelukkig maar dat Kiev geen grote luchthaven heeft, anders had het wel heel krap geworden. De volgende vlucht was wat langer 5.30 uur. Al snel kwam het eten, prima geregeld allemaal. De kids spelen de eerste paar uur en proberen daarna wat te slapen, wat alleen Sarah het laatste uur lukt. Waren er in het eerste vliegtuig al weinig westerlingen, nu zijn wij de enige.

Wanneer we gaan landen moet ik Sarah wakker maken om de gordels om te doen. Ze is erg verdrietig en overstuur tot en met het landen, daarna gaat het gelukkig weer goed. De medepassagiers proberen van alles om Sarah vrolijk te maken, ze geven snoep en zijn ontzettend sociaal allemaal! Al snel daarna krijgen we de vraag of we familie gaan bezoeken, nee voor holiday is ons antwoord. Nu kunnen we niet meer stuk :-)

De douane gaat vrij snel en onze koffers liggen al op de band. De chauffeur staat  ons al op te wachten met een bordje met onze naam erop. Hij brengt ons naar het appartement en verteld dat het appartement wat wij geboekt hebben niet door gaat i.v.m. geen warm water, maar ze hebben een gelijkwaardig alternatief. Ik kan me er niet echt druk om maken, als het maar aan dezelfde straat ligt en schoon is. Het is een prima appartement. We leggen de kids op bed en gaan zelf ook gelijk, het wordt dan al licht, NL tijd 1.00 uur, KZ 5.00 uur.

Dag 2 - Almaty

Rond 11.00 uur Kazachse tijd waren we weer wakker. Rustig aan gedaan, even wat te eten en water gehaald en relax gedaan. 's middags nog een rondje gewandeld door de stad, en bij een restaurant de lekkerste baklava ooit op.

We zitten hartje centrum en alle bezienswaardigheden zijn vanuit ons appartement te zien. De stad is rustig qua drukte en geen smog. Prima om hier uit te rusten!

Kazachstan Astana 1 010Kazachstan Astana 1 011Kazachstan Astana 1 018Kazachstan Astana 1 025Kazachstan Astana 1 037Kazachstan Astana 1 039

Overal wordt er aan de kinderen gedacht, op elke hoek van de straat kan je voor een klein bedrag skelters huren of elektrische auto's. Jesse heeft kunnen racen met de skelter en Sarah met de elektrische auto. Wat ze alleen nog steeds niet weet is dat deze auto van afstand bestuurbaar was en dat ik voor haar heb gestuurd :-)

Kazachstan Astana 1 033

We halen een Mc en leggen de kids op bed. Wij relaxen nog even, maar gaan het zeker niet te laat maken vanavond.